Om een goederenperron in model te kunnen fabriceren is eerst een basis nodig. Deze basis wordt MDF en voor het schuin aflopende deel wordt polypropyleen gebruikt, wat normaliter als isolatiemateriaal voor laminaat vloeren dient. Aangezien er tevens een loods van Artitec op het perron zal worden geplaatst zullen de afmetingen 14,5x55 centimeter zijn, waarbij de laatste 25 centimeter is versmalt naar 9 centimeter. de hoogte van de ondergrond bedraagt 1,2 centimeter.
Als deze onderdelen op maat zijn gemaakt kunnen ze worden bevestigd aan de ondergrond. Doe dit met houtlijm.
Nu kan er worden begonnen aan het op maat snijden van het steenmotief. De styreenplaat met steenmotief dat wordt gebruikt is van het merk Goovermodels. De afmetingen in model van een steen is 0,8x2 millimeter. Te beginnen met een horizontaal steenmotief aan de zijde van de sporen. Neem hiervoor tien rijen van stenen, wat in totaal 1,1 centimeter is. hierdoor blijft een rand aan de bovenzijde over. Dit is zodat er nog een opstaande rand van één steenlengte kan worden toegevoegd.
Bevestig het styreen met houlijm tegen de ondergrond.
Het perron wordt niet helemaal horizontaal. Aan één zijde komt een aflopend deel waar voertuigen het perron op en af kunnen rijden. Hiervoor moet tweemaal een schuine zijwand worden gemaakt. Deze worden elf centimeter in lengte.
Als aan alle wanden de eerste laag styreen is aangebracht, kan de opstaande rij stenen worden aangebracht. Snijd hiervoor eerst voldoende styreen met de breedte van één steenlengte voor het perron af. Zorg ervoor dat er aan alle hoeken drie millimeter overblijft, hier komen later betonnen hoeken in.
Bij het schuin aflopende deel wordt gebruik gemaakt van een blokhaak om de wanden aan beide zijdes gelijk te krijgen. Ook komt hier aan beide zijdes een stuk beton. Dit komt net voordat het perron begint te dalen. Nu alle perronwanden zijn voltooid qua styreen, kan de bovenzijde van het perron worden voorzien van het steenmotief. Alleen aan de verticale zijdes vanaf het spoor gezien, moet een horizontale rand komen van stenen. Deze rand moet een lengte van één millimeter hebben, wat dus een halve steen is. Dit heeft te maken met de opstaande rand aan de zijwanden. Als dit is aangebracht kan er worden begonnen aan de verticale steenrijen. Let bij beide rijen op dat ze drie millimeter eerder stoppen aan de eindes in verband met de betonnen hoeken. Omdat er een betonnen vloer moet komen in het midden van het perron, voor de loods, bestaat het perron maar voor een deel uit het steenmotief. Er wordt dus in zoverre alleen rondom de loods steenmotief aangebracht.
Het einde van het perron kan worden gemaakt uit één stuk styreen. Snijd dit op maat, en buig het in de juiste hoek om de helling te krijgen voor het aflopende gedeelte. Let hier weer op de betonnen hoeken.
Het perron is bijna gereed om een kleur te krijgen. Voor dit kan gebeuren moeten de betonnen hoeken nog worden gevuld met glad styreen. Snijd één millimeter dik styreen op maat en plak het vast met Revell lijm op de juiste plaats. Het perron is nu klaar om geschilderd te worden.
De stenen krijgen een bruine kleur met een rode tint. Meng tweederde Revell mat 80 met éénderde Revell mat 37. breng dit vervolgens op het gehele perron aan met behulp van een kwast. Laat de verf zo’n vier uur drogen. Als de verf is opgedroogd kan het perron worden gevoegd. De stenen worden gevoegd met echt zand. Smeer het gehele perron in met verdunde houtlijm. Veeg dit vervolgens gelijk weg met een doek. Hierdoor blijft de lijm alleen in de voegen zitten. Veeg nu het zand in de voegen. Modelleer het met een kwast. Veeg ook hier het overtollige zand weg met een doek.
Nu het gehele perron is voorzien van voegen, kan een belangrijk detail op kleur worden gebracht. Geef alle betonnen hoeken een grijze kleur. Faller 180507 is een mooie betonkleur op waterbasis wat een realistisch uiterlijk geeft.
Wat nu nog resteert is het plaatsen van de loods, en het aanbrengen van onkruid en details op het perron.
Dit artikel is uitgebreid te lezen in het september nummer van Railhobby in 2014.
Als deze onderdelen op maat zijn gemaakt kunnen ze worden bevestigd aan de ondergrond. Doe dit met houtlijm.
Nu kan er worden begonnen aan het op maat snijden van het steenmotief. De styreenplaat met steenmotief dat wordt gebruikt is van het merk Goovermodels. De afmetingen in model van een steen is 0,8x2 millimeter. Te beginnen met een horizontaal steenmotief aan de zijde van de sporen. Neem hiervoor tien rijen van stenen, wat in totaal 1,1 centimeter is. hierdoor blijft een rand aan de bovenzijde over. Dit is zodat er nog een opstaande rand van één steenlengte kan worden toegevoegd.
Bevestig het styreen met houlijm tegen de ondergrond.
Het perron wordt niet helemaal horizontaal. Aan één zijde komt een aflopend deel waar voertuigen het perron op en af kunnen rijden. Hiervoor moet tweemaal een schuine zijwand worden gemaakt. Deze worden elf centimeter in lengte.
Als aan alle wanden de eerste laag styreen is aangebracht, kan de opstaande rij stenen worden aangebracht. Snijd hiervoor eerst voldoende styreen met de breedte van één steenlengte voor het perron af. Zorg ervoor dat er aan alle hoeken drie millimeter overblijft, hier komen later betonnen hoeken in.
Bij het schuin aflopende deel wordt gebruik gemaakt van een blokhaak om de wanden aan beide zijdes gelijk te krijgen. Ook komt hier aan beide zijdes een stuk beton. Dit komt net voordat het perron begint te dalen. Nu alle perronwanden zijn voltooid qua styreen, kan de bovenzijde van het perron worden voorzien van het steenmotief. Alleen aan de verticale zijdes vanaf het spoor gezien, moet een horizontale rand komen van stenen. Deze rand moet een lengte van één millimeter hebben, wat dus een halve steen is. Dit heeft te maken met de opstaande rand aan de zijwanden. Als dit is aangebracht kan er worden begonnen aan de verticale steenrijen. Let bij beide rijen op dat ze drie millimeter eerder stoppen aan de eindes in verband met de betonnen hoeken. Omdat er een betonnen vloer moet komen in het midden van het perron, voor de loods, bestaat het perron maar voor een deel uit het steenmotief. Er wordt dus in zoverre alleen rondom de loods steenmotief aangebracht.
Het einde van het perron kan worden gemaakt uit één stuk styreen. Snijd dit op maat, en buig het in de juiste hoek om de helling te krijgen voor het aflopende gedeelte. Let hier weer op de betonnen hoeken.
Het perron is bijna gereed om een kleur te krijgen. Voor dit kan gebeuren moeten de betonnen hoeken nog worden gevuld met glad styreen. Snijd één millimeter dik styreen op maat en plak het vast met Revell lijm op de juiste plaats. Het perron is nu klaar om geschilderd te worden.
De stenen krijgen een bruine kleur met een rode tint. Meng tweederde Revell mat 80 met éénderde Revell mat 37. breng dit vervolgens op het gehele perron aan met behulp van een kwast. Laat de verf zo’n vier uur drogen. Als de verf is opgedroogd kan het perron worden gevoegd. De stenen worden gevoegd met echt zand. Smeer het gehele perron in met verdunde houtlijm. Veeg dit vervolgens gelijk weg met een doek. Hierdoor blijft de lijm alleen in de voegen zitten. Veeg nu het zand in de voegen. Modelleer het met een kwast. Veeg ook hier het overtollige zand weg met een doek.
Nu het gehele perron is voorzien van voegen, kan een belangrijk detail op kleur worden gebracht. Geef alle betonnen hoeken een grijze kleur. Faller 180507 is een mooie betonkleur op waterbasis wat een realistisch uiterlijk geeft.
Wat nu nog resteert is het plaatsen van de loods, en het aanbrengen van onkruid en details op het perron.
Dit artikel is uitgebreid te lezen in het september nummer van Railhobby in 2014.