In een aantal eenvoudige stappen is een realistisch Nederlands stootjuk te maken. Door een paar kleine aanpassingen bij de dwarsliggers smoelt het stootjuk een stuk beter.
Tegenwoordig kun je nog altijd veel oude types stootjuk op het Nederlandse spoor vinden. Leuke modellen, waarvan er veel in model zijn uitgebracht. Aan het stuk rails waar het stootjuk op staat, wordt echter maar weinig aandacht aan geschonken. Voor het stootjuk gebruik ik een Artitec stootjuk, waarvan ik de dwarsbalk wat heb aangepast. Deze is echter al enkele jaren niet meer te koop. Men verkoopt nu een stootjuk met een aangegoten stuk spoor. Naast dat dit stootjuk er korreliger uitziet, zien de dwarsliggers er ook anders uit dan die van de rails. Daarom heeft het een meerwaarde om dit zelf te maken.
Een stootjuk staat bij opstelsporen nagenoeg altijd op een eigen stuk spoor, wat bevestigd is aan de vaste railstaven. Wanneer een trein tegen het juk aanrijdt, zal het stukje spoor losbreken en meeschuiven met de trein, om 'm zo af te remmen. Bij nagenoeg alle tegenwoordige stootjukken in Nederland lopen de dwarsliggers niet hetzelfde door onder het juk. Bij veel van de stootjukken stoppen de dwarsliggers nog voor het juk. Hierna liggen er bij het einde van het spoor zo'n drie tot vier dwarsliggers tegen elkaar aan.16 september 2017
Allereerst wordt het stuk spoor waar het stootjuk op komt afgemeten. Ik gebruik hier rails van Peco code 75.
Na dit met een railzaagje op maat te hebben gemaakt is dit het resultaat.
Vervolgens kunnen er vier dwarsliggers los van elkaar worden gesneden, om ze vervolgens aan het einde van de rails te bevestigen. Om de juiste lege ruimte onder het juk te krijgen, kun je ook nog een paar dwarsliggers verwijderen.
Met vier 1x10mm styreenstrips worden de bevestigingspunten van de rails nagebootst. Dit stuk rails hoeft geen voeding te hebben, wat de gelegenheid geeft om deze overgang realistisch te kunnen maken.
Met Revell 82 worden de railstaven en verbindingen geschilderd.
Het resultaat na ballasten.
Het eindresultaat in de omgeving.
Tegenwoordig kun je nog altijd veel oude types stootjuk op het Nederlandse spoor vinden. Leuke modellen, waarvan er veel in model zijn uitgebracht. Aan het stuk rails waar het stootjuk op staat, wordt echter maar weinig aandacht aan geschonken. Voor het stootjuk gebruik ik een Artitec stootjuk, waarvan ik de dwarsbalk wat heb aangepast. Deze is echter al enkele jaren niet meer te koop. Men verkoopt nu een stootjuk met een aangegoten stuk spoor. Naast dat dit stootjuk er korreliger uitziet, zien de dwarsliggers er ook anders uit dan die van de rails. Daarom heeft het een meerwaarde om dit zelf te maken.
Een stootjuk staat bij opstelsporen nagenoeg altijd op een eigen stuk spoor, wat bevestigd is aan de vaste railstaven. Wanneer een trein tegen het juk aanrijdt, zal het stukje spoor losbreken en meeschuiven met de trein, om 'm zo af te remmen. Bij nagenoeg alle tegenwoordige stootjukken in Nederland lopen de dwarsliggers niet hetzelfde door onder het juk. Bij veel van de stootjukken stoppen de dwarsliggers nog voor het juk. Hierna liggen er bij het einde van het spoor zo'n drie tot vier dwarsliggers tegen elkaar aan.
16 september 2017
Allereerst wordt het stuk spoor waar het stootjuk op komt afgemeten. Ik gebruik hier rails van Peco code 75.
Na dit met een railzaagje op maat te hebben gemaakt is dit het resultaat.
Vervolgens kunnen er vier dwarsliggers los van elkaar worden gesneden, om ze vervolgens aan het einde van de rails te bevestigen. Om de juiste lege ruimte onder het juk te krijgen, kun je ook nog een paar dwarsliggers verwijderen.
Met vier 1x10mm styreenstrips worden de bevestigingspunten van de rails nagebootst. Dit stuk rails hoeft geen voeding te hebben, wat de gelegenheid geeft om deze overgang realistisch te kunnen maken.
Met Revell 82 worden de railstaven en verbindingen geschilderd.
Het resultaat na ballasten.
Het eindresultaat in de omgeving.